RE: Prečo (ne)chcem byť katolíkom
Veľmi ma zaujal blog Peťa Drusku a hneď mi do očí padol článok, ktorého názov zabrnkal na moju strunu “katolíckeho cítenia”.
Autor vraví, že chce byť kresťan, ale nechce byť katolík/evanjelik (ostatné “kresťanské sekty” vraj neberie do úvahy). Je to zaujímavý pohľad, lebo tieto cirkvi robí nimi samými to, aké učenie hlásajú. Cirkev (náboženstvo) bez viery byť nemôže. Ale viera bez určitého poriadku takisto nemusí byť najlepšia. Človek má sklony skĺznuť k subjektivizmu a nie je dobré rásť bez dozoru a pomoci. To ale nevravím, že sa treba vzdať svojho rozumu a úsudku. Mám dojem (a som o tom presvedčený), že človek je zodpovedný za to, aby premýšľal, vzdelával sa, bol kritický a tak rástol. A to od neho chce Cirkev. Nemám byť len ovečkou, ktorá slepo nasleduje príkazy. Slepý je možno tak fanatizmus a ten nie je OK. Cirkev chce, aby sme boli dospelí a zodpovedný za seba aj za svoje okolie.
Celkove sa to dá zhrnúť tak, že “cirkevné príkazy” sú len obyčajné morálne zákony obohatené o ďalší rozmer (z ontologického hľadiska). Pre neveriaceho človeka môže byť týmto ďalším rozmerom akási láska k druhým a (zdravým spôsobom) k sebe. Pre veriaceho je to Božia prítomnosť.
Ak má cirkev nejakú chybu, je to práve v tomto. Ľudia (a aby som bol úprimný ani ja) nežijú svoju vieru, nepociťujú z nej radosť. Nevravím, že treba hneď dvíhať ruky v modlitbe a desiť okolie fanatickým správaním. Môj osobný názor je taký, že viera je dobrá (u jednotlivca) vtedy, ak má z človeka dobrý pocit okolie. Je potrebné, aby bol kresťan (katolík, evanjelik, babtista, grékokatolík…) človekom na svojom mieste a v danej chvíli robil zo srdca to, čo odporúča viera, ku ktorej sa hlási.
A nakoniec odpoveď na poslednú otázku: “Nie, človek nemôže byť naraz pokrstený ako katolík a evanjelik naraz”. De facto je to jeden a ten istý krst pre obe kresťanské cirkvi. Rozdiel je v tom, že u katolíkov je táto sviatosť udeľovaná prakticky od začiatku rovnakým spôsobom (teda ponorením, resp. poliatím vodou). U evanjelikov to nebolo pravidlom. Niektoré krsty vykonávané v minulosti neboli rovnaké ako u katolíkov, čiže Katolíckou Cirkvou nie sú považované za platné. Už niekoľko rokov platí na Slovensku dohoda, podľa ktorej bude obrad vykonávaný tak, aby nebol problém s jeho uznaním ani na jednej strane, teda evanjelický krst bude dostatočný (a plnohodnotný) pre udelenie ďalších sviatostí v KC.
Tags: úvaha, náboženstvo, postoj, viera



Grafika by Števo Bačkor
Máj 28th, 2008 o 12:44
Táto téma je oveľa zložitejšia a nechcel som ju rozoberať komplexne, ani som nechcel zachádzať detailne do postojov Cirkvi. Svoje názory som povedal svetsky, aby boli čo najprijateľnejšie aj ateistom.
Máj 28th, 2008 o 12:53
Ja len,ze si cenim,ze aj ked si pomerne silny veriaci,ze nam(ateistom) nevnucujes svoju vieru a hoci moj nazor na vacsinu “krestanov” nebol vzdy najlepsi vzhladom na ich ciny,ktore s odporucaniami Cirkvi nemaju ani z daleka nic spolocne,tak aj vdaka Tebe uz pomaly upustam od tohto “rasistickeho”pohladu….a dik za vsetky pekne slova-ktore neboli len prazdnymi
))
Máj 28th, 2008 o 13:03
ludom treba otvarat oci.. smutne je, ze je vela knazov, ktori nevedia ludom povedat, co to znamena byt krestan-katolik, dokonca sa bojim, ze niektori to sami nevedia.. potom tych nasich “katolikov” uchvatia sekticky ako “milost” a podobne len preto, ze sa im zda, ze to tam zije..
Máj 28th, 2008 o 23:31
whoo som sa tesil, to bude viac fanaticky a dobre sa do toho obujem a zacnem nejaku tu flame vojnu. Ale co to? Napisal si to tak neutralne, ze ani ja evanjelik-Ateista s velkym bold A nemozem oponovat. Nuz skoda ;-D …
Máj 29th, 2008 o 0:08
Takze:
. Ale nabozenstvo ma byt o hladani cesty k inym a nie o rozputavani rozbrojov. Nase ohnive debaty su fine, ak sa tykaju iba nas dvoch. Ale ak prezentujem svoj nazor pred ludmi, ktori ma nepoznaju, je slusne pisat tak, aby sa necitili zle. Takisto chcem, aby boli veci pochopene tak, ako ich myslim a citim.
Dakujem Belke za jej prispevok a vazim si, ako pristupujes k mojmu nabozenskemu citeniu. Beriem ako velku pochvalu to, ze sa Ti so mnou “dobre komunikuje” aj o takychto veciach.
Mario: mas pravdu. K ludom mimo Cirkvi sa dostane malo informacii o tom, co Cirkev vlastne chce. Vsetko je to skreslene pohladom na konkretnych ludi a preto by malo byt vecou kazdeho veriaceho vydavat co najlepsie svedectvo o tom, cim ma viera byt.
VLG: pri pisani clanku som myslel aj na Teba
Máj 29th, 2008 o 0:46
Prepac Onko, chcem reagovat na Peta no na svojom blogu ma vypnute komentare
Peto zapni ich!
“prečo cirkev neuznáva manželstvá uzavreté na úradoch ako plnohodnotné zväzky?”
no offense
- pretoze cirkev uznava len manzelstva uzavrete pred bohom, v jeho chrame. Cirkem ma preto iste pravidla. Ak niesi pripraveny prijat tieto pravidla, resp nechces-nemozes, nemaj svadbu pred bohom v kostole. Uznavam ze fotky z kostola vyzeraju lepsie ako z uradu
“V danej chvíli robil zo srdca to, čo odporúča viera, ku ktorej sa hlási“ – čo ak človek, hoc z pohľadu náboženstva neveriaci, koná v rámci viery, ktorú nepraktizuje, bez toho, aby sa k nej hlásil?”
- podla mojej vedomosti – spasenie dosiahnes len ked uveris (za hriechy budes pykat) – tot biblia.
“„Ľudia nežijú svoju vieru, nepociťujú z nej radosť“ – a čo ak práve akási neúplná viera mimo rámca veľkých kresťanských náboženstiev napĺ?a niektorých ľudí obrovským šťastím? Ba väčším.”
- verit v boha a zit podla jeho slova su dve rozdielne veci. mnoho veriacich zije podla biblie v hriechu, stale su veriaci, stale neziju podla bozich slov. slovne spojenie “zit svoju vieru” pre mna znamena zit podla bozich slov.
“„Cirkev chce, aby sme boli dospelí a zodpovedný za seba aj za svoje okolie“ – dobre, ja chcem byť zodpovedný za to, akú vieru si vyberiem bez vonkajšieho nátlaku. Chcem sa slobodne rozhodnúť si možno ani nevybrať do konca života.”
- suhlasim, preto je dobre nechat sa krstit az v dospelosti, resp v dospelosti este raz. ak uveris.
“„Viera bez určitého poriadku takisto nemusí byť najlepšia“ – nevravím, že viera má byť bez poriadku, len sa pýtam, prečo ten poriadok určuje niekoľko strán naraz a každá trochu inak.”
- poriadok urcuje biblia. dokonca katolicka cirkev hlasa niekolko veci v “rozpore s bibliou”. dovody mozu byt historia, politicka moc… who knows, biblia je len jedna.
Tot moj prispevok k teme, verim ze som nikoho neurazil, ziaden flame
Opatrujte sa.
Máj 29th, 2008 o 13:57
Števo vďaka za odpovede, no komentáre ostávajú stále uzavreté
. Odpovedal si trefne, ťažko mi je hľadať nejakú kontru k tomu, ale skúsim to, nuž len stručne.
Pre m?a osobne, ostanme pri manželstve, bude manželstvo rovnako hodnotné, nech je uzavreté kdekoľvek.
Musím sa priznať, že stále som nenašiel dôvod, v čom by sa môj život zmenil, zrejme by sa nezmenil nijak a upadol by som do väčšieho hriechu
.
Uznávam, že Biblia je len jedna. Biblii jej božskosť neberiem, a len ma fascinuje jej nevyvrátiteľnosť. Nuž jej interpretácia býva niekedy veľmi skreslená – možno to ma skryte odrádza. Lebo keď som sa zamýšľal nad tým základným, čo viem, čo hovorí Biblia, tak sa to neskutočne zhodovalo so skutočnosťou.
Marec 19th, 2010 o 19:34
http://www.ateizmus.sk – dozvies sa viac